Mode: Engagement i slutningen af livscyklussen er højt og drevet af personlige årsager
Der synes at være en stor bevidsthed om genbrug og genanvendelse og mindre affaldsmentalitet end tidligere, idet 89,2 % har gjort brug af mindst én mulighed for at afslutte livscyklussen. Heraf har 49,7 % doneret til velgørende organisationer eller et goodwillprogram, 37,9 % har sørget for at genbruge et produkt, 32,7 % har repareret produkter og 31,6 % har videresolgt dem til et brugtmarked. De høje tal vedrørende velgørenhed og goodwill kan muligvis forklares med, at det i mange lande er let at donere.
De yngre generationer synes at være mere interesserede i genbrug (45,8 % af de 18-39-årige), mens de over 55-årige fokuserer mere på reparation (43,4 %).
Forbrugerne har en tendens til at engagere sig af personlige årsager, f.eks. ved at gøre noget for samfundet (52,9 %) eller ved at rydde op i tingene (43,3 %). Som forventet er adgang til programmer for livets afslutning en vigtig faktor (42,1 %).