Skip to content

Business Assurance - ViewPoint

Udnytter virksomhederne fordelene ved diversitet og inklusion?

Hvordan diversitet og inklusion kan drive forretningen

Der er en voksende mængde beviser for, at organisationer med en moden kultur og tilgang til diversitet og inklusion (D&I) kan opnå større forretningsmæssig succes.

I de seneste år har erhvervsorganisationer været nødt til at tage en lang række nye idéer til sig i overensstemmelse med samfundets forventninger og regler. Miljø, ligestilling, sikkerhed, social ansvarlighed og bredere bæredygtighedsspørgsmål er blot nogle af dem. Selv om alle disse spørgsmål er vigtige og endog afgørende, er de ikke i sig selv drivkraften bag forretningssucces. For at opnå fordele kræver det virksomhedens engagement og evne til at integrere emnet i de centrale forretningsstrategier og -processer. Diversitet og inklusion, som nu er på vej op på virksomhedernes dagsordener, er ingen undtagelse. For virksomheder, der er afhængige af at fremme kreativitet, innovation og træffe gode forretningsbeslutninger, har diversitet og inklusion vist sig at være et aktiv.

De fleste virksomheder har endnu ikke fået forretningsmæssige fordele ud af deres indsats. Da der er stadig flere beviser på fordelene, arbejder virksomhederne på at tage konkrete skridt til at integrere mangfoldighed og integration i virksomhedsstrategier, -aktiviteter og -kulturer. I april 2022 udarbejdede World Business Council for Sustainable Development - et organ bestående af 200 af de førende og mest succesfulde virksomheder på verdensplan - en rapport med titlen Diversity, Equity & Inclusion i samarbejde med det globale organisationskonsulentfirma Korn Ferry. Rapporten fremhæver, at diversitet, lighed og inklusion (DE&I) både er til gavn for medarbejdere og virksomheder. Ud over at være centralt for virksomhedernes bestræbelser på at tackle ulighed, inkluderende og retfærdige talenter og forretningspraksis er det også en kilde til konkurrencefordele.

Ifølge rapporten er de virksomheder, der har taget DE&I til sig, følgende:

  • 70 % større sandsynlighed for at indtage nye markeder
  • 75 % større sandsynlighed for at se idéer blive realiseret
  • 19 % højere innovationsindtægter
  • Træf bedre beslutninger 87 % af tiden
  • Bedre til at løse komplekse udfordringer (1)

Disse resultater er stærke incitamenter for enhver virksomhed, og de er ikke isolerede, da andre undersøgelser viser lignende fordele. I sin bog Which two heads are better than one? siger Juliet Bourke, at organisationer med en inkluderende kultur har dobbelt så stor sandsynlighed for at nå eller overgå de finansielle mål, tre gange så stor sandsynlighed for at være high-performing og otte gange så stor sandsynlighed for at opnå bedre forretningsresultater. En anden rapport fra konsulentfirmaet McKinsey Diversity-wins-how-inclusion-matters in 2020 kommer frem til lignende konklusioner.

Rapporten er den seneste i en serie, der begyndte i 2015, og dækker resultaterne fra et datasæt, der omfatter 15 lande og mere end 1.000 store virksomheder. Det ser derfor ud til at være en yderst fordelagtig strategi for enhver organisation ud fra et forretningsmæssigt perspektiv at tage DE&I til sig. I DNV's ViewPoint-undersøgelse viste resultaterne, at de fleste virksomheder er meget tidligt i deres diversitets- og inklusionsindsats, langt fra at opnå forretningsmæssige fordele og har brug for at identificere skridt til forbedring. WBCSD og Korn Ferry fremhæver: "Hver organisation har en unik DE&I-indsats, der er formet af forretning, prioriteter, engagement, ressourcer, branchedynamik og meget mere."

Rapporten opdeler vejen til succes i fem områder som vist i nedenstående diagram med fire trin på vejen til modenhed. Forfatterne siger, at de fleste organisationer selv diagnosticerer sig selv som "fremadskridende" (niveau 2) og anerkender deres relativt tidlige stadium af DE&I-modenhed. De sagde også, at de fleste i øjeblikket fokuserer på dimensionerne DE&I-bevidsthed og talentintegration, mens dimensionerne driftintegration og markedsintegration opfattes som værende mindre udviklede i øjeblikket. Fremadrettet forudser de en datadrevet DE&I-indsats, der gør det muligt at måle og overvåge DE&I-data, og de siger, at der for at opnå modenhed skal være en transformerende tilgang, der sikrer, at ansvaret for og ejerskabet til DE&I-kulturen i organisationen deles på alle niveauer fra top til bund.

Der er også gode argumenter for at vedtage en systematisk tilgang baseret på internationale standarder for diversitet og inklusion som f.eks. ISO 30415. Virksomheder, der anvender en ledelsesstandarder inden for andre emner som f.eks. miljø, ligestilling, sikkerhed, social ansvarlighed og bredere bæredygtighedsspørgsmål, rapporterer om forbedret risikostyring og forretningsmæssige fordele. I en verden i hurtig forandring er det vigtigt at løse komplekse problemer, og det samme gælder innovation. DE&I kan være en måde at frigøre medarbejdernes kreativitet på og skabe den ønskede vækst i virksomheden.

ViewPoint 2022 Q2 Diversity and inclusion - article 3


(1) https://hbr.org/2017/03/teams-solve-problems-faster-when-theyre-more-cognitively-diverse

TILBAGE TIL DETALJERET INDSIGT