Madspild og -tab i værdikæden

Indsigter fra fødevare- og drikkevarevirksomheder

Madspild og -tab udgør både en betydelig global udfordring og mulighed. Næsten en femtedel af alle fødevarer, der er beregnet til forbrugerne, går til spilde hvert år, og det svarer til 1,05 milliarder tons alene i 2022, ifølge FN's miljøprogram.

DNV's Food loss and waste ViewPoint, som undersøger, hvordan fødevare- og drikkevarevirksomheder håndterer fødevaretab og -spild på tværs af deres værdikæder, afslører et blandet billede. Mens seks ud af ti virksomheder anerkender fødevaretab og -spild som et problem, er det mindre end en fjerdedel, der i øjeblikket prioriterer det højt på virksomhedens dagsorden. Ikke desto mindre er der en stærk bevidsthed om potentialet for forbedringer: Halvdelen af de adspurgte mener, at en betydelig del af spildet kan undgås.

Undersøgelsen viser, at virksomheder på de indledende stadier af deres arbejde har en tendens til at fokusere på operationelle tiltag. Mere modne virksomheder har et bredere syn og integrerer reduktion af fødevaretab og -spild i en bredere bæredygtighedsindsats.

Kun to ud af ti omdirigerer mere end 10 procent af madaffaldet til alternative anvendelser, og mindre end halvdelen har formelle systemer på plads til håndtering af madspild og -tab. De største barrierer omfatter manglende bevidsthed, utilstrækkelig uddannelse og afvejning af fødevaresikkerhed og affaldsreduktion. Årsagerne til fødevaretab og -spild er fordelt over hele værdikæden, og der er ikke en enkelt årsag, der dominerer - hvilket understreger problemets kompleksitet.

De fleste virksomheder gør en eller anden form for indsats, men der er brug for en mere struktureret og datadrevet tilgang for at opnå meningsfulde og varige reduktioner. Denne ViewPoint-undersøgelse giver indsigt i, hvordan virksomhederne gør fremskridt, hvilke forhindringer de står over for, og hvor de største muligheder ligger for at reducere fødevaretab og -spild inden for føde- og drikkevareindustrien.