Skip to content

Det Europæiske Databeskyttelsesråd støtter Europrivacy

Europrivacy er den første certificeringsordning, der fuldt ud opfylder kravene i artikel 42 i GDPR. Den er nu godkendt som det officielle europæiske databeskyttelsesmærke til vurdering og certificering af databehandlernes overensstemmelse med databearbejdning i henhold til GDPR.

Det Europæiske Databeskyttelsesråd (EDPB) er centrum for databeskyttelseslandskabet i EU og sikrer, at den generelle databeskyttelsesforordning (GDPR) anvendes konsekvent i hele EU, og arbejder for at sikre et effektivt samarbejde. Det har været det ansvarlige EU-organ, siden GDPR blev lanceret 25. maj 2018.

Dens tilslutning til Europrivacy™/®-ordningen er et vigtigt skridt fremad mod en mere ensartet anvendelse af EU's regler om databehandling. Certificering skaber tillid og tryghed på markedet med en uvildig vurdering fra en tredjepart, bidrager til at undgå dobbeltarbejde og reducerer sandsynligheden for, at spørgsmål potentielt behandles forskelligt i forskellige jurisdiktioner.

"Hjertelig tillykke og de bedste ønsker til ECCP og Europrivacy med godkendelsen af EDPB. Vi i DNV er ekstremt stolte over at være et godkendt certificeringsorgan og partner for den første omfattende ordning, der hjælper virksomheder med at opfylde GDPR-kravene til databehandling. Vi sætter især pris på den økosystemtilgang, som ECCP er ved at opbygge med alle partnere, og vi mener, at den vil være afgørende for ordningens succes", siger Stefano Crea, Global Market & Industries Director i Business Assurance i DNV.

Europrivacy-certificeringsordningen for databehandling er en GDPR-by-design-certificering. Den er udviklet gennem det europæiske forskningsprogram, der er finansieret af Europa-Kommissionen, og er udformet med henblik på at opfylde de specifikke forpligtelser i GDPR og fungere som officiel certificeringsordning i henhold til artikel 42 i GDPR.

Certificering til ordningen hjælper virksomheder med at demonstrere, at de overholder GDPR-kravene til databehandling og er forpligtet til at beskytte personoplysninger, hvilket gør dem til en pålidelig tjenesteudbyder for deres kunder. De vil også være i stand til at identificere og reducere juridiske og finansielle risici, samtidig med at de udvikler konkurrencefordele for at skille sig ud blandt konkurrenterne.

 

Besøg hjemmesiden for Europrivacy