7 gode råd til dig, der vil verdensmålscertificeres

I 2020 blev både Aarhus Vand og Phoenix Design Aid verdensmålscertificerede. Nu giver de deres bedste råd videre til jer, der overvejer at få certificeret jeres indsats i forbindelse med FN’s verdensmål.

Virksomheder, der ønsker at bidrage til en mere bæredygtig verden, arbejder i dag oftest med FN’s 17 verdensmål for bæredygtighed. Men det kan være svært at bevise, at det vigtige arbejde med verdensmålene er mere end løse påstande og snak. En konkret metode til at skabe dokumentation for virksomhedernes indsats, er verdensmålscertificeringen, som DNV står bag. Verdensmålscertificeringen blev lanceret sidste forår og hjælper virksomheder med at arbejde struktureret og strategisk med at implementere verdensmålene og dokumentere deres bidrag.

”Tidligere har vi set, at mange virksomheder, der arbejder med verdensmålene ender med bare at have en række parade-rapporteringer, logomåtter og små nåle i jakkesættet. Gode symbolske handlinger, uden at vi rigtigt ved, hvad der rent faktisk ligger bag rapporternes gode hensigter. Med verdensmålscertificeringen har vi fået et konkret værktøj, der gør det muligt at omsætte hensigterne til konkrete handlingsplaner, der understøtter virksomhedernes overordnede strategi og dokumenterer den indsats, virksomhederne laver,” siger Kåre Weng, der er salgschef i DNV.

Nogle af de første virksomheder i Danmark, der er blevet verdensmålscertificeret er vandselskabet Aarhus Vand og design- og kommunikationsvirksomheden Phoenix Design Aid. Vi har talt med ”pionererne”; Per Bach, der er fagchef hos Aarhus Vand, og Dennis Lundø Nielsen, der er CEO hos Phoenix Design Aid. Læs her deres syv bedste råd til dig, der overvejer at blive verdensmålscertificeret.

1. Gør det konkret

Der kan være flere årsager til, at man vælger at gå certificeringsvejen. For Phoenix Design Aid var det behovet for et redskab, der kunne gøre arbejdet med verdensmålene konkret:

”Arbejdet med FN’s verdensmål bliver desværre hurtigt meget teoretisk. Folk forstår det simpelthen ikke. Her syntes vi, at certificeringen var et godt redskab til at åbne op og gøre arbejdet med verdensmålene konkret – for det er nødvendigt, hvis det skal lykkes,” siger Dennis Lundø Nielsen. Hos Aarhus Vand var det særligt ønsket om forøget fokus på verdensmålene i virksomheden og større struktur og konkrethed, der lå bag beslutningen om at blive verdensmålscertificeret:

”Vi oplevede i stigende grad, at omverdenen på den globale scene talte ind i den dagsorden – og det havde vi også selv gjort i tre år, inden vi blev certificeret. Vi har tidligere arbejdet med bæredygtighedscertificering, så det var naturligt for os, da muligheden åbnede sig,” fortæller Per Bach.

2. Brug hjertet og hjernen

Og hvor skal man så starte og slutte, når man kaster sig ud i et certificeringsprojekt? Per Bach fra Aarhus Vand er ikke i tvivl - brug hjertet og hjernen:

”Man skal ikke gå i gang med certificeringen, hvis man ikke brænder for det. Man skal have hjertet med. Og så skal man bruge hjernen i sin businesscase og tage udgangspunkt i det, man er god til,” siger Per Bach, der opfordrer virksomheder til at se nærmere på, hvilke områder de dækker over, og hvad den nærmeste ”zone” er:

”Uanset om man er SMV’er eller en større virksomhed, giver det god mening at arbejde ind over den kerne, man har i forvejen. Det handler om at se, hvor man kan få verdensmålene ind i sine forretningsbetingelser og kompetencer – man skal ikke nødvendigvis opfinde noget nyt for at komme i gang,” siger Per Bach.

3. Prioriter

Man kan ikke det hele. Det er derfor vigtigt, at man fra start prioriterer sin indsats, hvis man spørger Per Bach. Aarhus Vand arbejder med 13 af de i alt 17 verdensmål og fokuserer på fire af dem, som de er certificerede på.

”Jeg tror, at det vigtigste er prioritering. Man er nødt til at tage stilling til, hvilke verdensmål der skal være omfattet af certificeringen, hvilke handlinger og mål, der skal sættes i gang for hvert verdensmål i certificeringen, og hvad skal der skal til for, at man løbende forbedrer sin indsats,” siger Per Bach. Phoenix Design Aid er konkret blevet verdensmålscertificeret i 12 delmål.

”Alle 17 verdensmål er vigtige, men skal man lykkes med det, må man prioritere. Vi har udvalgt 12 delmål, der ligger inden for de fire verdensmål, hvor vi mener, at vi kan gøre den største forskel i forhold til vores forretning,” siger Dennis Lundø Nielsen.

4. Lad systemet være virksomhedens motor

Et fjerde råd fra de certificerede virksomheder handler om ledelsessystemets rolle i virksomheden. Hvis verdensmålscertificeringen skal blive en succes, skal ledelsessystemet nemlig ikke være «et skuffesystem», men selve motoren i virksomheden.

”Verdensmålene er det øverste ledelsessystem, vi har i dag. Det er der, vi har hele vores motor. Det er den måde, vi kommunikerer på, og alt skal ligge ind under her, ellers kan folk ikke finde ud af det,” siger Dennis Lundø Nielsen. Han tror ikke, at ledelsessystemet skaber værdi, hvis man har et andet ledelsessystem eller et projektledersystem ved siden af.

5. Skab transparens

Uden troværdighed ingen værdi af den store indsats, der bliver lagt for dagen. Det stiller krav til virksomhedernes transparens:

”Det er nødvendigt at være transparente, hvis man vil lykkes med det. Førhen talte jeg aldrig om vores måde at arbejde på. Nu er jeg vendt på en tallerken og fortæller vidt og bredt om vores måde at arbejde og producere bæredygtigt på,” siger Dennis Lundø Nielsen, der i 2020 blev hyldet med et diplom for Phoenix Design Aids måde at rapportere om deres bæredygtige arbejde på.

”Vi er åbne og ærlige – både med de gode og de mindre gode ting. Det er nødvendigt for at skabe troværdighed. Vi vil vise, at vi gør noget for at sikre den smule, vi nu kan være med til at sikre. Det er fx vores plan at købe jord i Kenya og plante træer, som gør, at vi med tiden bliver CO2-neutrale,” siger Dennis Lundø Nielsen.

6. ”Keep it simple”

Og så er der selvfølgeligt det helt essentielle råd, der gælder de fleste projekter – og bestemt også en verdensmålscertificering; ”Keep it simple”.

”Verdensmålene er mere politiske statements og slogans, end det er konkret. Og noget af det, der er allervigtigst er, at gøre det konkret og holde det simpelt,” fortæller Per Bach. Hos Aarhus Vand gjorde man det ved at dykke ned i de enkelte delmål og undersøge indholdet, diskutere det og endeligt beslutte, hvad de ville gøre. «Keep it simple» er også et mantra, Dennis Lundø Nielsen Lundø er tilhænger af:

”Det er så vigtigt, at det bliver holdt simpelt – ellers dør det. Det behøver slet ikke at være besværligt. Og hvis du i forvejen er certificeret efter en anden standard, er du allerede langt, for så er du vant til at arbejde med politikker, ændringer og mål. Det er enormt vigtigt, at politikere og teoretikere ikke gør det for besværligt,” siger Dennis Lundø Nielsen.

7. Få benefits - intent og eksternt

Det kræver en vis indsats at bliver certificeret – og derfor skal man ikke glemme de fordele, det medfører! Det, der gør det hele værd.

”For os handler det om, at vi nu har sikret, at verdensmålene ikke blot er en hensigtserklæring hos Aarhus Vand. Det er et redskab, der har gjort det muligt at finde et fælles sprog – både nationalt blandt de danske vandklynger og internationalt blandt andre internationale netværk,” fortæller Per Bach, der også oplever, at certificeringen har skubbet noget på de interne linjer:

”Vi har fået et øget fokus på bæredygtighed. Det har givet fornyet styrke på vores bæredygtighedsrejse og gjort det mere tydeligt og konkret, hvilken vej vi ønsker at gå,” fortæller Per Bach, der mener, at det at have en tilgang til verdensmålene i højere grad bliver en forretningsmæssig nødvendighed:

”I dag er man nødt til at have en tilgang til verdensmålene – jeg hører om flere virksomheder, der ikke kommer i betragtning til en opgave, hvis de ikke har en tilgang til verdensmålene. Sådan er det bare,” siger Per Bach. Dennis Lundø Nielsen Lundø er enig:

”Det er uden tvivl en kæmpe konkurrencefordel, fordi vi med verdensmålscertificeringen viser, at vi vil skabe en bæredygtig fremtid og passe på mennesker. Det er et fantastisk setup, som alle kan forholde sig til,” siger Dennis Lundø Nielsen.

Vil du vide mere om verdensmålcertificering?

Du er velkommen til at kontakte Kåre Appel Weng på telefon +45 41 64 98 71, hvis du vil vide mere om Verdensmålscertificeringen.

Hvad er FN’s verdensmål?

  • FN’s verdensmål for bæredygtig udvikling blev vedtaget af verdens stats- og regeringsledere på FN topmødet i New York i 2015
  • Verdensmålene udgør 17 konkrete mål og 169 delmål
  • De forpligter alle FN’s 193 medlemslande til helt at afskaffe fattigdom og sult i verden, reducere uligheder, sikre god uddannelse og bedre sundhed til alle, anstændige jobs og mere bæredygtig økonomisk vækst.

Hvorfor Verdensmålscertificering?

Med en Verdensmålscertificering kan din virksomhed dokumentere jeres indsats i arbejdet med at implementere FN’s verdensmål over for omverdenen. DNV’s Verdensmålscertificering gør det muligt for din virksomhed at dokumentere:

  • at I har foretaget en årlig prioritering og udvælgelse af relevante FN verdensmål
  • at I har besluttet, hvilke tilsigtede resultater, I vil have ud af jeres ledelsessystem til implementering af verdensmålene
  • at I har implementeret arbejdet med at bidrage til opfyldelse af relevante FN Verdensmål i jeres ledelsessystem
  • at I har foretaget en løbende overvågning og måling af, om de tilsigtede resultater nås
  • at I har udarbejdet en årlig offentlig tilgængelig redegørelse med indsats og resultater

Mere information