Skip to content

Certificeringsprocessen

10 skridt på vejen til certificering

10 skridt på vejen til certificering

Nedenfor finder du 10 generelle trin, der vil hjælpe dig på vejen til certificering:

  1. Anskaf en standard

    Anskaf og læs en kopi af standarden, som vil gøre dig bekendt med dens krav, og beslutte om en certificering til denne standard giver god mening for din virksomhed.

  2. Indsaml litteratur og software

    Der findes en stor mængde af blogs, artikler og guide til rådighed, som kan hjælpe dig med at forstå og implementere en standard.

  3. Sammensæt dit hold og definer din strategi

    Indførelsen af et ledelsessystem skal være en strategisk beslutning, hvor det er afgørende at den øverste ledelse er involveret helt fra start, i processen. De beslutter strategien, som et effektivt ledelsessystem skal understøtte, og derudover har du brug for et dedikeret team til at udvikle og implementere ledelsessystemet.

  4. Fastlæg dit uddannelsesbehov

    De ansvarlige for implementeringen og udviklingen af ledelsessystemerne er nødsaget til, at kende alle detaljerne i en standard. Der er en bred vifte af kurser, workshops og seminarer på markedet med henblik på, at kunne uddanne dine medarbejdere. Hos DNV tilbyder vi selv en række offentlige kurser  rundt omkring i verden. Kontakt din lokale DNV Business Assurance for yderligere information.

  5. Drag fordel af en konsulent

    Uafhængige konsulenter vil være i stand til, at rådgive dig om en brugbar, realistisk og omkostningseffektiv strategi for implementering af et ledelsessystem

  6. Udvikle virksomhedens egen manual for ledelsessystemet

    En manual for et ledelsessystem bør beskrive virksomhedens politikker og aktiviteter. Gennem manualen vil du give en nøjagtig beskrivelse af virksomheden og den vedtagede best practise, med henblik på at opfylde kundernes forventninger.

  7. Udvikl virksomhedens egne procedurer

    Procedurer beskriver processerne i din virksomhed, og den bedst mulige måde til at opnå succes i disse processer. Dine procedurer bør besvare følgende spørgsmål om hver eneste proces: hvorfor, hvem, hvornår, hvor, hvad, hvordan

  8. Implementer dit ledelsessystem

    Kommunikation og uddannelse er nøglen til en succesfuld implementering. I gennemførelsesfasen vil organisationen arbejde i henhold til de udarbejdede procedurer, for at dokumentere og demonstrere effektiviteten af ledelsessystemet.

  9. Overvej en pre-audit

    Overvej muligheden for, at få gennemført en foreløbig evaluering af dit ledelsessystem af et certificeringsorgan. Formålet med en pre-audit er, at identificere områder som ikke er i overensstemmelse med standarden, som giver dig mulighed for at rette disse områder, før du begynder den akkrediterede certificeringsprocessen. Modtager du en afvigelse betyder dette, at et bestemt område af dit ledelsessystem ikke er i overensstemmelse med kravene i standarden.

  10. Vælg et certificeringsorgan

    Dit partnerskab med det valgte certificeringsorgan vil eksistere i mange år, da din certificering skal opretholdes. Løbende forbedringer er nøglen til, at have et effektivt ledelsessystem. DNV Business Assurance hjælper dig med at få maksimal værdi ud af certificeringsprocessen, evaluere dine styrker og hvor du har muligheder for forbedring.

Hvordan kan vi hjælpe dig?

Kontakt os